måndag 12 oktober 2009

Lilleman i Alvesta


Jag tog en tur till Alvesta för att se om det verkligen är så fantastiskt som man har hört att det ska vara. Jag hade fått tips om att ICA skulle vara något utöver det vanliga och jag blev inte besviken. Kolla vilka billiga kex, i olika smaker dessutom.



Det finns ett fint apotek i Alvesta, Svanen heter det. Apotek brukar annars heta Kronan för det mesta men Alvesta bjuder återigen på det där lilla extra.


Är du trött på den gamla husmanskosten? I Alvesta finns all världens matkultur samlad i en stad. Här är ett exempel på en restaurant som serverar något så exotiskt som mat från Kina.


Här är en affisch som berättar att radarparet Lill Lindfors och Tomas Bolme kommer och spelar i alvesta inom en snar framtid. Tänk om Lill Lindfors gifte sig med Tomas Bolme, då hade hon kunnat heta Lill Bolme. Inte så roligt kanske men ändå ett udda namn. Kulturarrangemang av den här typen är ingen ovanlighet i Alvesta. Kanske är det det rika kulturlivet som gett Alvesta smeknamnet "Smålands Berlin".


Denna lista finns även uppsatt i New York, London, Berlin och Köpenhamn.


I Alvestas stationshus finns en utställningshall. Här brukar det vara olika utställningar men tyvärr så var det ingen just när jag var på besök. Det ska tydligen öppna en ny utställning om 4 dagar. Jag har alltid varit känd för min dåliga timing.

/Lilleman direkt ifrån Småland

2 kommentarer:

  1. Hoppas du hade en bra resa. Mandarin garden är ett måste för alla kineser nån gång i livet, ungefär som Mecka ligger det mitt i ett bostadsområde, (skopiraten ligger bara ett stenkast iväg).

    Jag tror dock inte att Lill & Bolme faktiskt kom till Alvesta, det var nog bara för att ge hopp till folk som jobbar på posten.

    Var är bilden på brevbäran du såg, Alvestas The Postman?

    SvaraRadera
  2. Postmannen ville inte vara med på bild. Han var trött på turister som kom fram och ville ha bilder på honom och hans moped. Givetvis så godtog jag hans önskan om att inte bli fotograferad.

    SvaraRadera